Tiden flyr

… men den må gjerne fly fortere for min del. I går så jeg at det allerede hadde gått en uke siden jeg blogget sist, og det etter over en måneds stillhet. Helt ærlig så skjer det ikke så mye, men i går fant jeg ut av noe som fikk meg til å bare ønske at det kunne bli april/mai sånn at oppholdstillatelsen og dermed arbeidstillatelsen er i boks. Jeg har nemlig tenkt at selv om jeg kanskje må vente på oppholdstillatelsen ca 3-4 måneder, så kan jeg jo bare finne meg en jobb i mellomtiden og få arbeidsvisum istedenfor å leke hjemmeværende. I går fant jeg endelig den siden hvor det står hvilke dokumenter som trengs for arbeidsvisum. Endelig og endelig, fru Blom, det var ikke en spesielt hyggelig liste. Jeg må f.eks. bevise at jeg har over 9 års skolegang på grunnskole og vgs i tillegg til at jeg må ha vitnemål fra universitetet. Og dette må selvfølgelig ha stempler og legaliseringsapostille som koster sånn 40o kroner per dokument og bare kan utføres i Norge. Det er herlig da dere… Plan B i vasken. Får vel bare fortsette å være husmor.

Ellers har jeg faktisk gjort flere hyggelige og morsomme ting den siste uka. På fredag fikk Ramon uventet tidlig lønn, så vi dro på japansk buffet. Det er ikke sånn som i mange andre land der alle går til buffeten og forsyner seg, men derimot kommer kelnerne til deg med forslag eller så ber du om det du vil ha. Akkurat denne restauranten er litt dyrere enn mange andre japanske buffeter, men maten er så utrolig god og det er helt fantastisk service, så vi tør nesten ikke prøve oss på en billigere i frykt for å få dårligere mat eller service. Når det kommer til sushi og annen rå mat er det jo greit at det er litt god kvalitet så man ikke ligger rett ut dagen etter, eller hva? 😉 Hvis du noen gang er i São Paulo, finn nærmeste Aoyama og nyt!

På søndagen var det endelig tid for en AFS-aktivitet igjen! Sammen med tre andre holdt vi en presentasjon om AFS og det å dra på utveksling for de som har meldt interesse via nettsiden. Jeg er ikke helt stødig i AFS-vokabular på portugisisk ennå, men jeg klarte i hvert fall å snakke om AFSs historie, så det er jeg fornøyd med. I tillegg intervjuet jeg to ungdommer som har lyst til å reise ut og familiene deres, og det gikk også fint 🙂 Sammen med en annen frivillig her i São Paulo skal vi overta ansvaret for sendesiden, dvs at vi har ansvaret for alt når det kommer til brasilianere som skal reise ut. Vi må holde informasjonsmøter, vi må svare på spørsmål og andre ting på mail, vi må holde orienteringer for å forberede ungdommene på å reise ut og vi må intervjue studentene og familiene deres for at de skal få et så bra utvekslingsopphold som mulig. Jeg er så glad for at jeg endelig har kommet ordentlig inn i AFS her for det er noe som virkelig gir meg glede og nå som jeg ikke kan jobbe (lovlig) er det viktig å ha noe å stå opp for om morgenen, hehe.

Jeg har andre ting å stå opp for altså, men selv om mat og trening er store interesser for meg, så blir det jo ikke det samme som en jobb. Apropos mat og trening, så fortsetter jeg jo å kokkelere som en gal (hvis du er i tvil så kan du sjekke ut Instagramprofilen min her) og denne uka har vi faktisk kjøpt et stykke kjøtt! Selv om vi stort sett spiser vegetarisk her i huset, så spiser vi også fisk og nå har vi fått for oss at vi har lyst til å prøve å spise litt kjøtt, men da skal det være økologisk. Jeg vet det er delte meninger om det er bedre eller ei, men vi velger å tro at det er det 🙂 Vi har kjøpt et stykke fraldinha som heter flankestek på norsk. Da jeg leste om det i den store kokeboka til Ingrid Espelid Hovig stod det at flankestek vanligvis renskjæres til kjøttdeig i Norge. Her i Brasil er det derimot vanlig å steke den hel i ovnen eller koke den. Jeg sjekket også hva Jamie Oliver sier om fraldinha i hans bok «Spar med Jamie» og han mente det var et godt kjøtt selv om det var billig og at det viktigste var å tilberede det riktig. Noe av det vanligste å lage med fraldinha her er å steke kjøttet i ovnen med sennep, smør, hvitløk og løk og så spises det med det tilbehøret man ønsker, så det blir nok lunsj enten lørdag eller søndag. Spennende for veggisene!

Trening går det også bra med. Hadde utrolig vondt i viljen på søndag, men siden Ramon var med på trening så klarte han å tvinge meg til å få til en grei økt, haha! Mitt nyttårsforsett er å trene fire ganger i uka der to ganger er tung styrke, en gang er yoga og en gang er løping. Jeg har laget meg en flott og fargerik kalender for å holde orden på øktene og den kan dere se her:

treinojaneiro17

Her er kalenderen for januar. Jeg fikk ikke gjort alle øktene jeg hadde planlagt, men jeg er fullstendig klar over at det er pga latskap. Nå som vi er i februar prøver jeg å skjerpe meg litt og i går kom jeg meg faktisk på trening ved å bruke det som argument mot meg selv og latskapen.

treinofevereiro17

Vi har jo ikke kommet så langt i februar, men allerede i den første uka så skippet jeg yoga. Ikke så fornøyd med det, så startet denne treningsuka med yoga på tirsdag etterfulgt av styrke i går. I dag blir det hvile og evt. en tur i parken. Jeg er utrolig støl selvom gårsdagens økt bare var 4 øvelser. Jeg tok riktignok 8-12 repetisjoner og 5 sett på hver av dem, så det er kanskje ikke  rart.

Det underliggende målet mitt er å ha mer kontinuitet i treningen min og å få inn fire økter i uka. Om det bare blir tre så er jeg fornøyd med det fordi jeg anser tre ganger i uka som mitt minimum. Og det har jeg faktisk klart siden nyttår. Og det er jo faktisk en uke der jeg har trent fem ganger. Og ja, jeg anser powerwalk i parken med podkast på øret som trening hvis det skulle være noen tvil, hehe!

Vel, nok oppdateringer herfra. Nå er det tid for lunsj: lasagne av aubergine, tomatsaus og ost med litt quinoa og avokado. Nam nam 🙂 Snakkes snart!

– Guro

Legg igjen en kommentar

