2017

Hei!

Her har det ikke skjedd noe på en stund, nei. Feriemodus over hele linja, for ja, her i Brasil er det faktisk sommerferie! Jeg sendte inn min siste oppgave i midten av desember om jeg ikke husker feil og siden det har det vært ferie for både Ramon og meg. Vi har brukt tiden til blant annet mat, trening, fullstendig avslapning, flere turer på kino, besøk av venner og litt for mange turer til det føderale politiet. Sistnevnte har vært et mareritt uten like, men det ser ut til å gå veien nå, heldigvis. På mandag var skoleferien over for de fleste (ikke alle, siden det finnes mange private skoler som ikke  følge en viss kalender så lenge elevene har x antall skoledager i året) og derfor var Ramon også tilbake på jobb.

Jeg ble jo ferdig med bacheloren min nå i desember, men de siste karakterene kom ikke nå før i midten av januar. For de som har fulgt meg en stund så husker dere kanskje at jeg hadde «fri» i 6 uker i mai og juni pga streik og derfor måtte vi bruke de 3 første ukene av vårsemesteret på å avslutte høstsemesteret. Vårsemesteret (høstsemesteret i Norge) begynte ikke før 20. august og ble altså ikke avsluttet før for et par uker siden. Nå venter en lang prosess for å få vitnemål da mitt fakultet ved UiO vanligvis bruker et helt semester på å godkjenne fag fra utveksling. Det er også derfor de ikke anbefaler utveksling i siste semester av bacheloren, men hvorfor høre på hva de sier? «Heldigvis» er ikke høyere utdanning i Brasil så vanlig og jeg har jo karakterene mine fra det siste året her ved Universitetet i São Paulo, så jeg tror ikke det at jeg ikke har vitnemål kommer til å bli et problem med tanke på jobb.

Jobb er altså neste kapittel. I et helt fremmed land. Med en helt annen kultur, også når det kommer til jobb. Det er vel litt feil å si at Brasil er et helt fremmed land for meg etter å ha bodd her i til sammen 1,5 år, men jobbkulturen er jeg absolutt ikke kjent med. Så vidt jeg vet jobber folk stort sett 9-10 timer per dag, men har også lengre lunsjpause enn vi har i Norge. Lønnen er også et annet punkt, men det har jeg nå forberedt meg på i ett år, så jeg tror det skal gå i orden. Det er jo billigere å bo her, men jeg tror at man i Norge har større mulighet til å spare, her er det vanskelig å ikke bruke hele lønna før neste kommer. Da mener jeg vanlige folk, de som har litt høyere utdanning og tjener ca 2000-3000 reais i måneden (ca 5200-7800 kroner). Jeg har lyst til å drive med oversettelse, men kan også tenke meg å være engelsklærer. Siden jeg er og alltid har vært så glad i å skrive, så kunne det også vært noe, men foreløpig er det de andre to alternativene som gjelder. For øyeblikket er jeg i prosess med å få permanent opphold og jeg har ikke arbeidsvisum, så jeg kan ikke jobbe lovlig før jeg har en av de tingene…

Som arbeidsledig (herregud, det høres skummelt ut!) bedriver jeg tiden med trening, mat, internett, lesing, musikk osv. Lesingen har jeg virkelig kommet godt i gang med nå, jeg har til og med startet en leseutfordring for meg selv! Målet er å lese 12 bøker i løpet av 2017 og jeg er på god vei med Roberto Savianos ZeroZeroZero som handler om kokainnettverket i verden i dag. Boken kom ut i 2013 i Italia, men den portugisiske versjonen som jeg leser kom ikke før året etter. Som du kanskje skjønte så leser jeg denne boken på portugisisk og det har jeg holdt på med siden september eller oktober tror jeg. Det går ikke så fort altså, men jeg må forsvare meg med at jeg absolutt ikke har brydd meg om å lese noe særlig bøker det siste halvåret. Jeg har lest like mange sider nå i andre halvdel av januar som i andre halvdel av 2016. For andre lesehester så er Goodreads en herlig side for å dele alt som har med litteratur å gjøre med likesinnede. Jeg liker spesielt godt at du kan dele hva du selv leser for tiden og se hva vennene dine leser i tillegg til at man kan markere bøker man har lyst til å lese slik at man ikke glemmer dem. Jeg er foreløpig oppe i 27 bøker på lyst-til-å-lese-lista mi, så hvis noen vil sponse meg, så er det bare å skrike ut! Sjekk ut profilen min på Goodreads her.

Vel, det var en liten oppdatering herfra. Skal prøve å ikke bruke en måned neste gang. Nå er det tid for ferske rundstykker til kveldsmat her. Natta!

– Guro

Legg igjen en kommentar

