Jardins do Palácio de Cristal

Her om dagen bestemte jeg meg for å ta en tur i en park etter skolen for å se nye ting og ta litt bilder. Jeg hadde vært inni parken så vidt tidligere, men jeg ante virkelig ikke hva jeg kom til å få se da jeg gikk inn der. Det høres utrolig dramatisk ut, men bare se på bildene, det er helt fantastisk med solnedgangen!

IMG_6526

IMG_6531

IMG_6533

IMG_6539

IMG_6540

IMG_6545

IMG_6551

IMG_6553

IMG_6556

IMG_6558

IMG_6560

IMG_6566

Er det ikke helt nydelig? Alt er så vakkert med det lyset fra solnedgangen. Og både parken og utsikten er fin så lenge det ikke regner eller er tåkete. Elven dere ser på noen av bildene er Douro-elven. Bydelen til venstre for elven heter Ribeira og er full av liv både dag og natt, spesielt mandag kveld, for da er det 2 for 1 på 1-litersdrinker. Jeg var der på mandag og det var ganske gøy. Det er flest studenter der, både portugisere og utvekslingsstudenter, så det var bra å møte noen nye folk som ikke er fra mitt fakultet, hehe! Til høyte for Douro-elven på bildene kan dere se Vila Nova de Gaia, eller bare Gaia som vi sier her i Porto. Det er faktisk en annen by og man pleier å si at det eneste positive med Gaia er den flotte utsikten, høhø…

Når jeg først snakker om rivalisering så kan jeg jo nevne at Porto og Lisboa er bitre fiender, f.eks. når det gjelder fotball, men også når det kommer til øl. Lisboa har nemlig Sagres og Porto har Super Bock, og hvis vi utvekslingsstudentene så mye som ser på en Sagres, så får vi streng beskjed om at vi må ta en Super Bock, hahaha! Jeg merker at jeg allerede har blitt påvirket av dette, da jeg helt naturlig strener forbi Sagres når jeg skal kjøpe øl på butikken. Helt ærlig så har jeg ikke merket noen forskjell ennå, men så har jeg bare drukket Sagres en gang og det var da det var fest på fakultetet og de bare hadde Sagres. Må få til en blindtest i løpet av semesteret!

Denne uka har gått fort som vanlig, i morgen er det allerede torsdag! På mandag var jeg som sagt ute i Ribeira, tirsdag og i dag har det vært skole og masse lesing, og i morgen er det skole hele dagen før jeg skal i en bursdag på kvelden hvis jeg får tid. Må vel få det til, hehe! Fredag skal jeg på en workshop om portugisisk mat sammen med en brasiliansk venninne før jeg har ukas siste forelesning sent på ettermiddagen. Jeg bestemte meg for å droppe portugisiskkurset for utlendinger siden jeg allerede føler at det er altfor mye å gjøre i de 5 fagene jeg allerede har, så nå slutter jeg heldigvis bare halv seks på fredager, og ikke halv åtte. Hurra…

Beijos

– Guro

2 thoughts on “Jardins do Palácio de Cristal

Legg igjen en kommentar

