Skole, skole, skole og STRAND!

God lørdag, alle sammen!

Først må jeg bare si at jeg er så glad og fornøyd med å være her! Det er så gøy og hyggelig og herlig og fantastisk, selv om jeg noen dager også er helt på bunn og tenker at jeg ikke har noen venner og at jeg ikke skjønner noen ting, hehe! Jeg har altså både opp- og nedturer, men det er helt klart flest oppturer! Denne uka har gått unna så fort, men det føler jeg egentlig alle ukene her har gjort. Jeg har allerede vært her i tre uker, dere!

På mandag hadde jeg fri fram til halv fire, men brukte dagen til å jobbe med en innlevering/oversettelse av en tekst fra engelsk til portugisisk, noe som er en enormt stor utfordring for meg, men som jeg lærer utrolig mye av. På kvelden lagde jeg middag til min belgiske roomie, Katoo, som er så hyggelig og søt! Jeg bor nå, etter jeg flyttet på søndag, med to jenter, det er Katoo og en jente fra Tsjekkia som heter Ebigale. De er begge veldig hyggelige og vi har så mange morsomme samtaler. Vi har også en katt boende her hos oss, og den tilhører eieren av leiligheten, men den skal flytte i løpet av helgen.

Tirsdag var det skole hele dagen, men på onsdag hadde jeg igjen bare en time, akkurat som på mandager. Da brukte jeg resten av dagen på å jobbe med en tekst (på spansk) om det norske politiske systemet sammen med Nathan fra England, som skrev om det britiske politiske systemet. Jeg har jo aldri vært den største politikkentuasisten, så det tok meg faktisk en god stund for å sette meg inn i alt mulig, men jeg lærte masse! Jeg var veldig glad for at det «bare» var det norske systemet, hehe!

Torsdag var det skole i 11 timer, men da jeg kom hjem var jeg allikevel ikke så sliten, så den panekakefesten som ventet meg ble faktisk skikkelig bra. Ebi og en venn av henne fra Polen lagde pannekaker til hele gjengen (typ 20 stk) som bestod av diverse venner av oss. Eieren av leiligheten og en av de som har bodd her før oss kom også, så det ble skikkelig bra!

Fredag startet jeg heldigvis ikke før halv elleve, så det var deilig. Etterpå hadde jeg tre timer lunsjpause, så en venninne og jeg bestemte oss for å dra for å spise francesinha istedenfor maten i kantina. Gode og mette gikk vi tilbake til universitetet og bare lå og døste i sola fram til halv fire, da jeg hadde ukas siste time i portugisiske dialekter. Læreren er fremdeles fantastisk, hvis noen skulle lure på det?!

Da jeg kom hjem, lagde jeg middag og spiste sammen med Katoo før to venner av meg kom for å lade opp til kveldens fest. Det var kjempegøy, men festen etterpå var derimot ikke  gøy. Det var en Erasmus-fest og den var åpen for alle, så det hele var litt rart siden det var så mange (150 stk) forskjellige folk og musikken hørte man så vidt… Men vi hadde det gøy i hverandres selskap og jeg møtte igjen noen av vennene til Katoo som hadde vært her på pannekakefesten på torsdag. I tillegg møtte jeg min gamle italienske roomie og det var så koselig å se henne igjen!

I dag er det lørdag og Katoo skulle på surfekurs, så jeg bestemte meg for å bli med henne for å se stranda og ta en del bilder:

IMG_6515

Praia de Matosinhos (Matosinhos-stranda)

IMG_6477

Dette er en manet, ser du ikke det?

IMG_6482

Det første jeg fant da vi kom til stranda, en marihøne!

IMG_6484

Mer marihøne!

IMG_6487

Stranda!

IMG_6500

Masse folk langs stranda siden det var første lørdagen med strålende sol på lenge

IMG_6491

Så deilig å gå her

IMG_6498

Poseringen kan bli bedre, ser jeg

IMG_6492

Sand, sand, sand

IMG_6506

Surferne!

IMG_6489

Nå er det tid for middag med mine portugisiske venner! Vi snakkes plutselig!

– Guro

Legg igjen en kommentar

