12 dager i en fei!

Hei, der!

Som tidligere antatt går tiden så altfor fort når man kommer til et nytt sted. Bloggen går derfor litt i glemmeboka. Det vil si, jeg har ikke glemt den, jeg har faktisk tenkt på å skrive hver dag, men så må jeg plutselig legge meg og så var den dagen gått! Derfor blir dette innlegget en liten oppsummering av de siste tolv dagene.

Forrige onsdag begynte jeg endelig på skolen og hadde min første spansktime. Det gikk veldig bra og jeg ble litt kjent med noen i klassen. Spansken vi lærer er hovedsaklig fra Spania, så det er litt vanskelig, men det betyr jo at jeg lærer noe, gjør det ikke?

Torsdag hadde jeg spansk igjen og deretter en diagnostisk test i portugisisk for å finne ut hvilket nivå jeg burde ha portugisiskkurs på. Det var først en skriftlig del og så muntlig med en annen student. Det var helt ok, men litt rart når hun jeg hadde den muntlige delen med allerede hadde bodd ett år her i Porto og hadde verdens beste dialekt i forhold til meg, haha! Etterpå flyttet jeg fra hostellet til den nye leiligheten. Leiligheten ligger på andre siden av sentrum enn det skolen gjør, så det tar 30-40 minutter å komme seg dit, noe jeg trodde kom til å gå helt fint, men nå begynner jeg å bli litt lei… Men leiligheten er fin og jeg bor med hyggelige folk, så vi får se om jeg flytter litt nærmere skolen etter hvert eller ikke. Etter flyttingen dro jeg tilbake til skolen for å ha første time i generell oversettelse fra portugisisk til engelsk (de tilbyr naturlig nok ikke oversettelse fra portugisisk til norsk her). Det var kjempegøy og læreren er fantastisk!

Fredag var jeg på skolen hele dagen igjen og skjønte fort at introduksjon til interkulturell kommunikasjon kom til å bli håpløst når jeg ikke skjønte bæret av hva læreren sa. Etterpå hadde jeg et infomøte med de andre internasjonale på fakultetet og spiste lunsj med en veldig hyggelig brasiliansk jente. Til slutt hadde jeg første time i portugisiske dialekter, noe som var kjempespennende! Læreren snakker også i et veldig behagelig tempo, så det går an å få med seg stoffet selv om man ikke er helt flytende i portugisisk. Første timen var bare en liten introduksjon, men det var som sagt veldig spennende og læreren er en sånn typisk professor som er stille og kjedelig helt til hun begynner å snakke om sitt fagområd. Da blomstrer hun opp og blir helt gal! Jeg elsker det! Entusiasme er alt, dere!

Lørdag morgen var det tidlig opp fordi en venn av meg som er på utveksling i Lisboa var i Vigo, den nærmeste byen over grensen til Spania, og skulle derfor innom Porto på vei «hjem» til Lisboa. Jeg møtte ham på togstasjonen ikke så langt fra leiligheten min og etter å ha lagt fra oss tingene hans her, begynte vi sightseeingen. Vi gikk rundt i Porto i nesten ti (10!) timer før vi var hjemme igjen! Her er noen bilder:

IMG_6434

IMG_6443

IMG_6448

IMG_6450

IMG_6452

IMG_6457

IMG_6461

IMG_6462

IMG_6463IMG_6465

IMG_6468

IMG_6469

IMG_6474

På veien hjem møtte vi helt tilfeldig noen chilenske venner av Niklas som studerer i Tyskland, så vi møtte dem igjen senere på kvelden. Søndag ble det også sightseeing selv om det var litt dårligere vær.

Mandag gikk med til litt shopping og lesing siden jeg hadde fri, men tirsdag begynte uka igjen. Jeg ble kjent med flere folk og bedre kjent med noen jeg allerede kjente, så det var veldig hyggelig. Fagene er også interessante og det er faktisk ganske gøy. Jeg føler ikke at vi har startet helt i alle fagene, men det er greit nå i starten. Fram til torsdag skjedde det egentlig ikke noe spennende, men da var det fest på fakultetet mitt! Vi betalte 4 euro og det var gratis øl mellom halv tolv og halv tre. De hadde visstnok solgt 1000 inngangsbilletter, så det var nok like mange folk der, i baren på fakultetet, som ikke er  stor, så det var gøy! Masse musikk, til og med litt reggaeton, woohoo!

Fredag hadde jeg ikke forelesning før halv fire, noe som var helt greit. Det var også en relativt punktert time siden alle var slitne fra dagen før, bortsett fra den fantastiske professoren da, som tok av som vanlig! Etterpå ble det en rolig kveld hjemme med skyping med far i nesten tre timer. Det var koselig!

Lørdag sov jeg lenge og bare slappet av hjemme før jeg dro på en visning på ettermiddagen. Jeg hadde nemlig begynt å bli mektig lei den lange turen til skolen hver dag, så jeg ville prøve å finne et rom nærmere sentrum. Rommet og leiligheten var kjempefin, og utleier var kjempehyggelig, så vi avtalte at jeg skulle flytte inn søndag kveld.

Søndag skulle jeg nemlig møte to venner for lunsj og litt sightseeing. Det ble bare spising og kaffe fordi det pøste ned hele dagen, men det var koselig med masse mat, drikke og babling! Da jeg kom hjem igjen, måtte jeg bare hive meg rundt for å rekke og pakke alt før utleieren kom for å hente meg og alle tingene mine. Hun er fantastisk! Da vi kom hit til den nye leiligheten, drev de andre på med å lage hjemmelaget pizza og de var så koselige. Jeg bor med to jenter, en fra Belgia og en fra Tsjekkia.

Nå er det mandag igjen og jeg har vært på den ene forelesningen jeg har på mandager, så det var helt ok. Oversettelse fra engelsk til portugisisk er en god del vanskeligere enn oversettelse fra portugisisk til engelsk, men jeg føler jeg lærer utrolig mye av det selv om jeg antageligvis ikke kommer til å få så veldig god karakter i det pga portugisisken min. Nå må jeg legge meg fordi jeg skal tidlig opp i morgen for å lese.

Vi snakkes snart!

– Guro

Legg igjen en kommentar

