A Melhor Francesinha do Mundo?

Ok, dette her er helt legendarisk! Jeg har spist noe helt utrolig fantastisk godt og det heter francesinha, som betyr «den lille franske». Det lages ved å ta en skive brød og legge på masse kjøtt, skinke og ulike typer pølse. Så tar du en skive brød oppå der igjen før du dekker hele sandwichen med ost. Man kan også ha speilegg på toppen under osten hvis man vil. Så steker man denne sandwichen i ovnen til osten er smeltet. Når den serveres heller de den berømte francesinha-sausen over. Den vi fikk hadde sterk øl- og løksmak og var utrolig god, men denne sausen kan tydeligvis variere veldig fra sted til sted.

wpid-c360_2015-02-17-14-56-56-764_1.jpg

A Melhor Francesinha do Mundo

wpid-c360_2015-02-17-14-57-06-993.jpg

Det er vanlig å spise francesinha med pommes frittes og speilegg, men det er frivillig, hehe!

wpid-c360_2015-02-17-15-06-55-543.jpg

Innsiden… NAM!

Vi spiste ikke den originale francesinha som de hadde på 60-tallet, men på restauranten hadde de den også, så den får jeg prøve neste gang jeg er der. For jeg må jo tilbake! Man får francesinha over hele Porto, men alle er ikke like gode. Noen restauranter, sånn som den vi var på, har merket «A Melhor Francesinha do Mundo», «verdens beste francesinha» og de er faktisk blant de beste og har et ansvar for å opprettholde standarden på sin francesinha.

Apropos restauranten vi var på! Den heter Lado B og ligger her i sentrum i Porto, ca 10 min gange fra Clérigos-tårnet. Adressen er Rua Passos Manuel 190 Den er som sagt en av de beste stedene for å spise francesinha og du får flere typer francesinha, blant annet den originale fra 60-tallet og en vegetar-variant. Restauranten har også veldig kult interiør inspirert av musikkverdenen.

wpid-c360_2015-02-17-15-24-31-519.jpg

Restauranten, Lado B

wpid-c360_2015-02-17-14-47-26-170.jpg

Fantastiske spisebrikker!

Så, hvis dere noen gang er i Porto, gå ikke glipp av verdens beste francesinha! Jeg må jo prøve flere mens jeg er her, så hvis jeg finner en som er enda bedre, så skal det blogges om!

Det bør nevnes at jeg ikke ble sulten igjen før 20 timer senere, så ikke spis francesinha til lunsj hvis du planlegger å spise noe annet spesielt senere på dagen, for det kan hende du ikke kommer til å orke det, haha! Men det var absolutt verdt det, og jeg skal spise det igjen! Ikke så ofte riktignok, tror ikke det er spesielt sunt, høhø!

– Guro

Legg igjen en kommentar

