Jeg er her!

Endelig er jeg her, dere! Og det er så herlig!

Jeg kom til Porto i går ettermiddag, altså søndag, og siden det har jeg bodd på Yes! Porto Hostel som ligger i sentrum av byen. Jeg skal foreløpig bo her i tre netter mens jeg leter etter et rom i en leilighet med andre studenter. Hostellet er utrolig bra, det er så hyggelig personale, stemningen er super, den gratis frokosten er faktisk veldig god, rommene er veldig fine og har geniale oppbevaringsbokser og badene er rene, fine og nyoppusset. Det er nesten sånn at jeg gruer meg til å finne leilighet. Hostellet anbefales absolutt!

Da jeg kom hit i går ettermiddag var jeg helt utslitt etter kun 3 timer søvn på flyet og deretter en 30 minutters siesta på den 3 timer lange togturen fra Lisboa til Porto, men jeg dro på visning, som gikk veldig bra, og kom så tilbake til hostellet for å spise middag med noen andre her på hostellet. Hostellet tilbyr treretters middag og åpen bar under middagen for 10 euro. Det er ikke  billig, men det er veldig greit når man farter rundt på visninger og ikke har landet helt ennå. Jeg skulle egentlig bare spise her i går siden det var da jeg kom og jeg var sliten og sånt, men så skulle de ha brasiliansk feijoada (svarte bønner med kjøtt, pølsebiter og bacon med ris og annet tilbehør), så da måtte jeg bare spise her en kveld til.

I dag sto jeg opp slik at jeg akkurat rakk frokosten kl 10 og etterpå satt jeg og lette etter rom på nettet fram til kl 14. Da var det informasjonsmøte hos administrasjonen på universitetet mitt, Universidade do Porto (Universitetet i Porto), der vi fikk en del generell informasjon i tillegg til en bag med t-skjorte, brosjyrer, studentbevis og simkort! Jeg ble kjent med to nederlandske jenter som skal studere på fakultetet ved siden av mitt, så det var veldig hyggelig. Jeg merker at det blir bra å starte med forelesninger for da får jeg jo faktisk sjansen til å bli kjent med de jeg skal tilbringe mest tid sammen med i løpet av dette semesteret, men det er selvfølgelig hyggelig å bli kjent med andre også!

Da jeg kom tilbake fra informasjonsmøtet, dro jeg på en visning ikke så langt herfra, så jeg kunne faktisk gå dit. Det var deilig med en tur og leiligheten var veldig fin og bare 2 minutters gange fra mitt fakultet! Krysser fingrene for den! Etterpå gikk jeg litt rundt for å komme meg hjem igjen og kom hit et liten stund før middagen. Etter deilig feijoada ble jeg sittende og prate med en del andre folk fram til kl 23 da det er gratis shot her på hostellet. Siden hostellet heter Yes! Porto Hostel måtte alle rope «yes» så høyt de kunne mens de tenkte på at de fikk gratis alkohol, hahaha! Etter det tok jeg kvelden for å være uthvilt til litt sightseeing i morgen.

Her er noen bilder fra rusleturen min til visningen i dag:

IMG_6341

Torre dos Clérigos (Clérigos-tårnet)

IMG_6342

Utsikten fra Clérigos-tårnet

IMG_6345

Gate ved Clérigos-tårnet

IMG_6347

Jardim de João Chagas/Cordoaria (João Chagass hage/tauverk, dvs et sted hvor de lager tau)

IMG_6348

Jardim de João Chagas/Cordoaria

IMG_6350

Centro Português da Fotografia (Portugisisk senter/museum for fotografi)

IMG_6352

Jardim de João Chagas/Cordoaria

IMG_6353

Statue i Jardim de João Chagas/Cordoaria

IMG_6354

Rua da Restauração

Nå skjønner jeg hvorfor det er hardt å være blogger. Jeg har nå ventet en halvtime på at bildene mine skal laste seg opp og klokka er over to. Uthvilt til sightseeing du liksom! Snakkes snart! Boa noite!

– Guro

Legg igjen en kommentar

