Feriesemester? Nei, takk!

Hallo!

Det inntrykket jeg har fått av Erasmusutveksling før jeg har vært på selv har vært at folk drar til et universitet et annet sted i Europa og fester et halvt år med de andre utvekslingsstudentene. For å være skikkelig kjedelig, så vil jeg si at jeg absolutt ikke håper mitt semester blir sånn. Jeg har lyst til å bli kjent med portugisere, forbedre portugisisken min, «bevise» nivået mitt i spansk og engelsk, prøve tradisjonell portugisisk mat, reise litt rundt i Portugal og kanskje Nord-Spania og endelig forstå denne hvislingen av et språk som de snakker i Portugal.

Jeg har kanskje nevnt det før, men portugisisk i Portugal og portugisisk i Brasil er to helt forskjellige ting. For en som akkurat har kommet over den første kneika i brasiliansk portugisisk og klarer dagligdagse samtaler der, vil komme til Portugal og bare se ut som et spørsmålstegn. Eller med tidenes styggeste grimase, sånn som meg når jeg ikke skjønner ting (noen vet veldig godt hva jeg mener nå, hehe!). Det faktum at filmer fra Portugal har undertekster i Brasil sier vel en del om hvor forskjellige disse språkene er? Jeg tror at hvis begge parter hadde gått inn for å forstå den andre og gjøre seg forstått, hadde det nok gått greit, men sånn er det altså ikke, så vidt jeg vet.

Men tilbake til Erasmusutvekslingen! Jeg skal jo gå på universitetet i Porto og jeg har valgt alle fagene selv, så jeg gleder meg utrolig mye til timene starter allerede på mandag! Jeg skal ha fem fag siden fagene der er på 6 studiepoeng/ECTS. I tillegg skal jeg ta portugisiskkurs for utlendinger som er 4 ECTS, så det blir litt mer enn fulltidsstudier på meg. 30 ECTS per semester tilsvarer altså fulltidsstudier for de som ikke er helt inni det! Fagene mine er:

  • Introduksjon til interkulturell kommunikasjon
  • Portugisiske dialekter
  • Generell oversettelse fra portugisisk til engelsk
  • Spansk B2
  • Engelsk C1

Hvis noen stusser over dette med B2 og C1, så er det nivåer for språk utarbeidet av Europarådet. På norsk heter det noe så fint som «Det felles europeiske rammeverket for språk» og det har seks ulike nivåer: A1, A2, B1, B2, C1, C2. A1 og A2 er grunnleggende nivåer, B1 og B2 er mellomnivå og C1 og C2 er avansert nivå.

Engelsken og spansken tenker jeg at blir litt kosefag i forhold til de andre fagene, men det er mest fordi de ikke er på portugisisk, så det blir i hvert fall bitte litt lettere å henge med. Oversettelsesfaget og dialektfaget blir nok det jeg må jobbe hardest med, men jeg tror også det er det jeg kommer til å lære mest av og faktisk få bruk for senere. Interkulturell kommunikasjon har jeg jo drevet en del med tidligere gjennom AFS, så jeg tror det blir utfordrende språklig sett, men ikke fullt så vanskelig innholdsmessig. Vi får se hvordan alt blir når jeg har kommet i gang. Kanskje jeg sitter og griner neste helg, hvem vet? Hahaha!

Dette blir første semester jeg ikke skal jobbe ved siden av studiene (takk for den ville insisteringen på det, mor!), så jeg gleder meg virkelig til å kunne fokusere 100% på studiene. Det kommer til å bli så deilig! Og siden det antageligvis blir utrolig krevende, er det veldig bra å slippe å ha noe annet hengende over seg. Bortsett fra å studere håper jeg å få igang en god treningsrutine, spise sunnere i ukedagene og være sosial, men samtidig bli flinkere til å ta meg alenetid. I høst var jeg helt elendig på å ta meg fri fra alt og bare slappe helt av hjemme, så uka før jeg dro til Brasil lå jeg bare hjemme på sofaen og ble sliten av den «lange» turen til badet eller kjøkkenet. Tror ikke 40 studiepoeng på ett semester, 50% jobb og styreverv er en god blanding, men nå har jeg da heldigvis lært det!

Dette skal bli et supert semester! Og bloggen skal med!

– Guro

Legg igjen en kommentar

