Karneval!

Bom dia, pessoal! God morgen, folkens!

I går var tidenes kveld! Jeg tror ikke jeg har hatt det så gøy på årevis! Så det må nok bli en pause i innleggene om Barra, fordi jeg har faktisk masse bilder for en gangs skyld.

Kvelden startet med at to jenter fra Tyskland og Sveits som har couchsurfet her hos oss tidligere kom hit. Da var det også to jenter fra Sverige og to jenter fra Frankrike her, men de er her via Airbnb. De franske jentene dro ganske raskt til et karneval et lite stykke herfra. Vi andre startet med noen rusbruslignende greier i alle mulige farger og sendte de rundt så alle fikk prøve alle de forskjellige smakene, skikkelig fjortisstemning, haha!

Etterpå bestemte vi oss for å gå samme veien som vi gikk i forgårs, det vil si ned til stranda ved havna og derfra fortsatte vi bortover langs sjøen. Vi stoppet først for å kjøpe caipirinhas og de var usedvanlig gode og store. Caipirinha  er Brasils nasjonaldrink og lages med sitron, cachaça, sukker og isbiter. Hvor gode de er, hvor store de er og hvor mye de koster varierer alltid enormt, så når denne sjappa langs stranda hvor det nesten bare er turister hadde store, gode og relativt billige caipirinhaer fikk vi omtrent sjokk, haha, herlig! Etterpå gikk vi bort til fyret der en kostymeparade skulle komme forbi rundt midnatt.

Vi drakk øl og spiste kokte peanøtter (det er veldig vanlig her og overraskende godt!) mens vi ventet og ventet og ventet, men det ble midnatt og det kom ingen. Da bestemte vi oss for å spørre noen og det viste seg at kostymeparaden hadde gått forbi for lenge siden, så da var det bare å kaste seg rundt og bruke bakgatene for det de er verdt! Vi klarte å ta igjen kostymeparaden ganske raskt og fulgte denne ca 3 km. Ved hver parade er det store busser med høyttalere og en artist med band som synger på toppen, så alle som følger paradene danser, synger, drikker øl og koser seg. Det er så utrolig mye folk at noen ganger blir du nesten helt most og man må bare pushe på for å komme seg framover, men det er bare gøy selv om føttene virkelig får gjennomgå! Jeg vil råde folk til å enten drikke alkohol eller være ekstremt positivt innstilt når de skal på karneval her i Brasil, i hvert fall her i Salvador med disse 2 millioner (!) menneskene i gatene…

CAM00631

Plassen ved fyret i Barra

CAM00641

Klare for paradene!

CAM00644

Masse folk!

CAM00654

En av bussene med musikk

CAM00656

God stemning!

CAM00664

Louisa og jeg hjelper ølmannen!

CAM00671

Happy four friends!

CAM00680

Gringas!

CAM00682

Musikkbuss!

CAM00683

Folk overalt!

CAM00691

Vi fire som endte opp med å gå sammen til slutt

CAM00698

Vi bestemte oss for å ta bilder med noen av de som var utkledd

CAM00700

Mario og Luigi!

CAM00702

Kostymefyr…

CAM00705

Enda en musikkbuss! Minner litt om russebusser, syns jeg

CAM00707

Kommer til å savne disse to!

CAM00715

Jeg er visst ikke så fan av menn i fjærskjørt

CAM00720

Koser oss!

CAM00726

Eller ikke…

Etter vi hadde kommet til nabolaget som heter Ondina og som ligger ved siden av Barra, orket vi ikke mer, så vi tok oss en pølse hver og satte deretter kursen hjemover, blide og slitne. Føttene mine så sånn ut da jeg kom hjem:

IMG_6338

Karneval har virkelig gått over all forventning så langt! Jeg var egentlig ganske redd fordi jeg hadde hørt så mange skumle historier og fordi det er så utrolig mange folk ute på en gang, men det gikk som sagt strålende og det var kjempegøy! I kveld skal vi ut igjen og det er min siste kveld her i Brasil, så jeg får nyte det maksimalt mens jeg kan!

– Guro

Legg igjen en kommentar

