En liten tur i Barra

Jeg tenkte å ta dere med på en liten rusletur i Barra, nabolaget der jeg bodde høsten 2013 og som jeg nå har vært på ferie i to ganger på ett år. Barra ligger på ytterspissen her i Salvador hvor bukten Baía de Todos os Santos møter Atlanterhavet. Grunnen til at jeg kom hit første gangen var at språkskolen og leiligheten der jeg skulle leie rom lå her. Barra er et rolig og fredelig nabolag og jeg tror mye av grunnen til det er at det er veldig mye turister her og de lokale som bor her har mye penger, så det er mye politi, spesielt langs strandpromenaden. Det er tyverier her som alle andre steder, men det er ikke farlig med mindre man går rundt og vifter med verdigjenstander på åpen gate.

IMG_6224

Fitas do Senhor do Bonfim

IMG_6225

Fitas do Senhor do Bonfim

Disse båndene (fitas) dere ser her er veldig populære her i Salvador, både blant turister og lokalbefolkning. Man knytter dem rundt gjenstander, håndledd eller ankler. Man må knyte dem fast med tre knuter og for hver knute må man ønske seg noe. Når vinden løsner opp knutene vil ønskene gå i oppfyllelse. På båndene står det Lembrança do Senhor do Bonfim da Bahia. Det betyr «Minne fra herren i Bonfim i Bahia», der herren er gud, Bonfim er et sted og en kirke her i Salvador og Bahia er staten Salvador ligger og er hovedstad i. Bonfim er det opprinnelige stedet hvor de selger disse båndene og kirken der har samme type gjerde som dere ser på bildene over og der er det stappfullt av slike bånd i alle farger som folk har knytt fast, så kirken ser utrolig fargerik og fin ut! Men tilbake til Barra:

IMG_6228

Praia do Porto da Barra

IMG_6229

Praia do Porto da Barra

IMG_6232

Praia do Porto da Barra

Bildene over er fra Praia do Porto da Barra (stranden ved havna i Barra) som er en av to strender her i bydelen. Dette er en relativt liten strand som vender inn mot bukten jeg nevnte tidligere, så vannet er helt stille og varmere enn de fleste andre steder. Hver dag på sommerstid og i helgene resten av året er stranda veldig full sånn som på bildene over, men det er en utrolig deilig strand egentlig, hehe!

IMG_6233

Kokosnøttselger

Her ser dere en av kokosnøttvognene som er spredd utover hele Barra og flere andre (turist-)steder i Salvador. Kokosvann har blitt veldig populært i Norge i det siste siden «alle» skal spise superfood, men det kokosvannet man får på flaske i Norge kan absolutt ikke sammenlignes med en fersk kokosnøtt åpnet med en diger kniv av en av disse karene langs stranda. For å sitere mor: «Det er en helt annen drikk!» Hun snakket riktignok om pulverkaffe i forhold til vanlig kaffe, men men. Kokosvann er bedre enn vanlig vann fordi det blant annet hydrerer kroppen bedre (sier man det sånn?). Hvis noen lurer på hvorfor kokosnøttene er grønne og ikke brune og hvorfor jeg snakker om kokosvann og ikke kokosmelk, er det fordi nøttene før de er modne. Da har ikke vannet inni nøtta rukket å blande seg med fruktkjøttet ennå, så det har altså ikke rukket å bli melk. Det kan absolutt anbefales!

IMG_6239

Jeg er virkelig strålende fornøyd med dette bildet! Inniblant følte jeg at jeg har disse stjerneøyeblikkene som amatørfotograf og får virkelig fantastiske motiver! «Gutter og hav» vil jeg kalle det, haha!

IMG_6240

Strandpromenaden langs Praia do Porto da Barra

IMG_6242

Strandpromenaden langs Praia do Porto da Barra

På bildene over ser dere strandpromenaden langs Praia do Porto da Barra. Da jeg kom hit i 2013 var det bilvei her langs sjøen og bare et smalt fortau for fotgjengere. Da det ble bestemt at Salvador skulle være en av vertsbyene under fotball-VM sommeren 2014, ble det derimot fart i sakene (ikke så fort riktignok, hehe) og ombyggingen ble satt igang litt etter jeg dro hjem i november 2013. Så de som sier at VM bare førte dumme ting med seg tar veldig feil. Her i Salvador er det flere ting som ble bedre, spesielt infrastrukturen!

IMG_6247

Små strender mellom Praia do Porto da Barra og fyret i Barra

Nå begynner dette å bli litt for langt, så jeg har bestemt meg for å dele det opp i flere deler. Det er så fint her i Barra, så alt må med, hehe! Neste del kommer snart (og da mener jeg snart, ikke om to uker!).

Até logo! Ses snart!

– Guro

Legg igjen en kommentar

