Der ting virkelig skjer

Hei, dere!

Nå begynner det å bli en stund siden sist, men det er bare fordi jeg har vært ute og reist! I helgen var jeg i Brasília for å besøke familie som jeg har der. Min fars kusine flyttet nemlig til Brasil for mange år siden og mine tremenninger er født og oppvokst her i Brasil. De har bodd både i Rio, São Paulo, Salvador og Brasília. Nå er mange av dem i andre land for å studere og jobbe, men jeg fikk møtt et par av dem i tillegg til fars kusine og mannen, så det var utrolig hyggelig!

Brasília er virkelig ikke en turistby, så det ble ingen bilder derfra, men jeg syns absolutt det var veldig interessant å se alle bygningene og være der ting skjer. Det er kult! Brasília har vært Brasils hovedstad siden 1960, etter Rio og Salvador, og hele byen ble bygget på bare fire år! Den er Brasils fjerde største by etter São Paulo, Rio og Salvador. Byen ble planlagt og utviklet av Lúcio Costa og arkitekten Oscar Niemeyer. Etter det jeg har forstått så var det Costa som planla hvor ting skulle være mens Niemeyer tegnet alle bygningene. Det jeg syns er mest fascinerende er hvordan bygningene i sentrum former et fly hvis man ser det fra lufta. Det høres kanskje helt merkelig ut, men bare se her:

470px-Brasília,_Brasil

Bilde: Wikipedia

Det nest kuleste og interessante i Brasília er at de to hovedveiene som går gjennom sentrum, henholdsvis fra nord til sør og fra øst til vest, har så mange filer i hver retning (tror det var seks i hver) at veiene er brede nok til å lande fly der hvis det skulle skje noe med flyplassen. Det er også derfor de ikke har noe særlig til midtrabatt. Kult, eller hva?

Jeg merket virkelig forskjellen mellom Brasília og Salvador. De er veldig motsatte av hverandre, men det kom vel egentlig ikke som noe sjokk siden Brasília bare ble bygget for å være hovedstad og «seriøs», mens hvis du spør hvilken som helst brasilianer utenfor Bahia (staten som Salvador ligger i) hva de tenker om Salvador, så vil de svare «ingen jobbing, bare festing.» Dette er selvfølgelig basert på stereotypier, men de har et poeng. Livet er mye roligere i Salvador enn i Brasília (ikke at jeg stresset rundt mens jeg var der, men..), noe som kan være både positivt og negativt. Det er fint at folk tar livet med ro, men når du ikke får gjort ting fordi kontorer ikke er åpne før etter karneval, da blir man jo litt smågal. Her er et lite bilde av Brasília ovenifra:

wpid-c360_2015-02-09-19-14-13-703.jpg

Her i Salvador er ting som vanlig, jeg bare slapper av og siden pre-karneval (festene før det ordentlige karneval begynner på fredag) begynte i går, så var vi ute i gatene en tur på kvelden. Vi gikk lands stranda og det var masse folk, musikk, mat og drikke. Herlig med så mange glade ansikter!

Nå har jeg akkurat gjort første seriøse framstøt for å få meg en leilighet i Porto, så hvis jeg blir akseptert av utleier innen 48 timer, er det endelig i boks! Jeg håper virkelig jeg får denne fordi den er relativt billig, i gangavstand fra skolen, har helt ok standard, har vaskemaskin (halleluja!) og ligger nær t-banen slik at det er lett å komme seg til andre steder i byen. Jeg flyr direkte til Lisboa sent lørdag kveld og så tar jeg tog videre til Porto søndag ettermiddag, så det er ikke så lenge igjen nå. Jeg gleder meg masse til å endelig gjøre noe ordentlig igjen! Dette slaraffenlivet er greit i maksimalt to uker for å roe ned, men så begynner jeg å bli stressa av å ikke gjøre noe, haha! Jeg klarer ikke å slappe for mye av tydeligvis.

Vi snakkes snart!

– Guro

One thought on “Der ting virkelig skjer

Legg igjen en kommentar

