Søknadsprosessen og Erasmus

Hei sann!

Jeg har tenkt å fortelle litt om hvordan det er å dra på utveksling fra Universitetet i Oslo (heretter UiO) og hvordan søknadsprosessen er for oss som skal på Erasmus-utveksling (det heter egentlig Erasmus+ fra 2015, men jeg kaller det bare Erasmus).

Søknadsweb: Det første som må gjøres er å søke om å dra på utveksling i søknadsweb. Du må vite hvilke avtaler du skal søke på og hvilke fakulteter som har avtalen. Noen avtaler er også UiO-avtaler, så du konkurrerer med studenter fra hele universitetet om plassene. Dette høres kanskje litt skremmende ut og mange vil nok tenke at de derfor aldri får plass, men det finnes krav til de som søker som gjør at søkertallene ikke blir så høye allikevel. Man har f.eks. avtalene med universiteter i Portugal og Brasil der de krever at søker har tatt minst 20 studiepoeng i portugisisk fordi det finnes få eller ingen emner på engelsk ved disse universitetene. Man må søke på søknadsweb innen 15. september for utveksling i påfølgende vårsemester og innen 15. februar for utveksling i påfølgende høstsemester. Etter man har søkt får man en mail med link til et skjema der man må prioritere de avtalene man har søkt på. Jeg fikk svar innen 10 dager og man har da en uke på å takke ja eller nei.

Språktest Erasmus: F.o.m. 1. januar 2015 må alle som drar på Erasmus-utveksling og skal ta emner på engelsk, spansk, tysk, fransk, nederlandsk eller italiensk ta en språktest før og etter utvekslingsoppholdet. Dette er obligatorisk og er kun for at de skal sjekke om man forbedrer språkkunnskapene sine ved å dra på utveksling. De eneste som mottar resultatet ditt på språkprøvene er Erasmus og universitetet ditt i Norge, og ikke universitetet du skal på utveksling til. Jeg skal jo til Portugal og det finnes foreløpig ingen språktest i portugisisk, men siden jeg skal ta emner på både engelsk og spansk i tillegg til portugisisk, så fikk jeg beskjed om å ta engelsktesten. For meg var den ganske enkel selv om det helt tydelig var britisk engelsk og derfor litt uvant, så jeg tror de fleste nordmenn vil få ganske høyt nivå på den. Jeg syntes dette var veldig spesielt da jeg ikke anser meg selv som noe særlig flink i engelsk, men da var det noen som minte meg på at vi vurderes på lik linje med folk fra hele Europa og da er vi naturlig nok på et relativt høyt nivå.

Jeg fikk en mail med informasjon om språktesten og en link til et skjema der vi skulle fylle ut hvilket eller hvilke språk vi skulle studere på. Dette er viktig å fylle ut selv om man skal til et land der de ikke snakker noen av de språkene jeg nevnte ovenfor. Hvis du ikke skal ha noen fag på noen av de språkene, slipper du å ta språktesten. Det er også fint å vite at man bare trenger å ta én språktest selv om man skal ha fag på mer enn ett av språkene jeg nevnte tidligere.

Søknad til vertsinstitusjon: Den virkelig store jobben med å dra på utveksling er å fylle ut søknaden til vertsinstitusjonen. For de fleste er dette en nettsøknad. Min måtte fylles ut på nett, deretter skrives ut for å signeres av meg og rådgiveren min på UiO for så å skannes og lastet opp igjen sammen med karakterutskrift (må bestilles fra studentweb og kan ta en ukes tid å få i posten), motivasjonsbrev og kopi av passet mitt. Søknadsfristene varierer veldig, så det er viktig å sjekke dette så fort som mulig slik at man vet hvor mye tid man har. Du får sannsynligvis en veileder som hjelper deg med søknaden og denne personen har forhåpentligvis oversikt over fristene. Det jeg syntes var vanskeligst var å velge fag og å skrive motivasjonsbrev. Fagvalg kommer jeg tilbake til etterpå. UiO har heldigvis en egen mal for motivasjonsbrev her. Brevet kan skrives på engelsk eller det språket de snakker der du skal på utveksling, hvis du føler deg trygg på dette selvfølgelig. Et tips for dem som vil skrive på et annet språk enn engelsk er å få en språklærer til å ta en titt på det sånn at det ikke er noen enorme skrivefeil og evt. riktig bruk av konjunktiv, hehe.

Tips til valg av fag: Første bud er å sjekke oppbyggingen av din grad ved universitetet ditt i Norge. Hvis du har mange frie emner å ta av, er dette de enkleste å få passet inn i den norske graden. De kan være hva som helst så lenge de er akademiske emner, «…altså ikke Yoga101» for å sitere en av universitetets rådgivere. Rådgiverne hjelper som oftest til med dette og hvis man er riktig heldig, så får man forhåndsgodkjent emner på utveksling som obligatoriske og/eller fordypningsemner når man kommer tilbake. Jeg har plan om å få to 6-studiepoengsfag godkjent som ett av mine fordypningsemner i portugisisk, så vi får se til høsten om det går gjennom når den endelige godkjenningen av emnene kommer. Min rådgiver anbefalte meg også å velge ett ekstra fag slik at jeg kan ta det hvis noen av de andre fagene jeg har valgt kræsjer timeplanmessig.

Forhåndsgodkjenning: Dette er nødvendig for å få støtte fra lånekassen. Skjemaet for forhåndsgodkjenning ligger på nett og må fylles ut av deg. Du skriver opp emnene du har tatt ved universitetet ditt i Norge og deretter fagene du skal ta i utlandet og hva disse fagene skal gjelde som. F.eks. at jeg tar to fag om portugisiske dialekter og om portugisisk oversettelse som skal gjelde som et fordypningsemne i portugisisk her i Norge. Til slutt må du og rådgiver underskrive før den leveres til studentinfo ved ditt fakultet (sånn er det i hvert fall på HF på UiO).

Visum: For oss som drar på Erasmus-utveksling er det ikke snakk om visum og jeg tror det gjelder for de fleste som drar på utveksling innenfor Europas grenser. Utenfor Europa er det derimot viktig og dette tar visstnok veldig lang tid, så det er noe man bør sette i gang med så fort man har alt man trenger.

Godkjenning fra vertsinstitusjonen: Jeg var veldig bekymret for å ikke bli godkjent av vertsinstitusjonen, men dette skjer visst svært sjelden, så det bør man ikke bekymre seg for i det hele tatt. Når man er godkjent av universitetet i Norge bør det gå fint. Siden min søknadsfrist var 30. november fikk jeg ikke godkjenningsbrevet fra universitetet i Portugal før ca 10. desember. Dette brevet er sammen med forhåndsgodkjenningen fra universitetet ditt i Norge dokumentasjonen som man må sende til Lånekassen for å få støtte for utvekslingsoppholdet. Man kan da også få reisestøtte siden man studerer i utlandet.

Erasmus-stipend: Når man drar på utveksling med Erasmus har man mulighet for å få et ekstra stipend som tilsvarer 400 euro i måneden hvis man drar til Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italia, Liechtenstein, Sverige, UK og Østerrike eller 350 euro i måneden til alle andre land. For å få dette stipendet må man gjøre den berømte språktesten jeg nevnte tidligere (både før og etter utvekslingsoppholdet) og man må underskrive en stipendkontrakt som man får tilsendt på mail.

Forsikring: I tillegg til å ha med deg Europeisk Helsetrygdkort fra NAV/HELFO (bestilles her hvis du ikke har det eller det er utgått) må du ha studentforsikring som f.eks. ANSA sin. Jeg har den nå og skal gi tilbakemelding på hvordan den er etter hvert. For å kunne ha ANSA-forsikring må du være ANSA-medlem.

Bekreftelse på opphold: Når du kommer til vertsinstitusjonen er det viktig å få underskrevet et skjema som heter «Confirmation of Erasmus+ Exchange Period» der de skriver start- og sluttdato for utvekslingen slik at universitetet kan beregne hvor lenge du skal få stipend for. Denne bekreftelsen må skannes og sendes til UiO så fort som mulig og senest 30. mars (for vårsemesteret).

Dette tror jeg var alt. Det er utrolig mye å tenke på og fikse før man drar på utveksling, men jeg lever i troen om at det er verdt det. Jeg har gjort det før (utveksling på videregående) og da var det også fantastisk mye papirarbeid, men opplevelsen endret meg og livet mitt så mye at jeg hadde gjort det om igjen tusen ganger om jeg fikk sjansen!

– Guro

Legg igjen en kommentar

