Lisboa

Hei og hopp!

Lørdag 17. januar reiste jeg til Lisboa for å sove der en natt og deretter dra videre til Salvador i Brasil søndag ettermiddag. Reisen ble mye mer innholdsrik enn planlagt, men det endte godt! Først kom jeg til tidenes lengste kø på Gardermoen fordi de fleste på flyet var folk som ikke hadde sjekket inn på nett (hei, pensjonister som skal spille golf på Algarve i to uker!) og TAP (flyselskapet) sjekker inn disse og har bag drop i samme luke til min og to andre jenters store frustrasjon. Da vi endelig kom fram til skranken viste det seg at flyet var 2,5 timer forsinket. En time senere satt jeg med mine to nye venninner og drakk øl og spiste lunsj.

Selve flyvningen gikk veldig fint for min del. Det var derimot en toåring som hadde veldig høy feber, så da vi ankom Lisboa fikk alle streng beskjed om å bli sittende fordi det skulle komme leger ombord. Etter en liten stund fikk vi «slippe ut», bagasjen kom relativt raskt, jeg fikk tatt ut penger og tok taxi med mine nye venner som skulle til et hotell litt lenger nedi byen enn meg. Hostellet var helt fint og jeg sov på rom med 9 gutter, haha! Sånt skjer når man velger det billigste rommet på hostell. Men de var kjempehyggelige og alle dro ut, så jeg hadde egentlig rommet for meg selv og fikk sovet masse. Dagen etter hadde jeg nemlig planlagt litt sightseeing før jeg skulle dra til flyplassen.

Klokka ni var jeg ute av hostellet og bestemte meg for å gå ned til elva Tejo som går gjennom Lisboa. Det var så deilig å rusle rundt så tidlig på morgenen nesten uten andre folk. Hvis man ser bort ifra den store gjengen med joggere som ville være med på alle bildene jeg prøvde å ta av elva og bygninger, da. Lisboa var på en måte litt trist akkurat den dagen og det minnet mer om høst enn vår, men det var jo tross alt vinter. Ikke greit å forstå seg på for en stakkars nordboer. Her er noen av bildene jeg tok:

wpid-c360_2015-01-18-09-28-47-923.jpg

Avenida da Liberdade, hovedgata i Lisboa

wpid-c360_2015-01-18-09-44-11-725.jpg

Teatro Nacional D. Maria II

wpid-c360_2015-01-18-09-44-37-424.jpg

Praça Dom Pedro IV

wpid-c360_2015-01-18-09-44-58-312.jpg

Praça Dom Pedro IV

wpid-c360_2015-01-18-09-56-48-140.jpg

Praça do Comércio

wpid-c360_2015-01-18-09-59-37-008.jpg

Elva Tejo og Ponte 25 de Abril (25. april-brua)

wpid-c360_2015-01-18-10-05-51-877.jpg

Langs elva Tejo

wpid-c360_2015-01-18-10-12-33-335.jpg

Elva Tejo og 25. april-broa

Hvis noen stusset over at en bro kan heter 25. april-broa er det fordi 25. april 1974 var dagen det portugisiske diktaturet, og dermed også diktator Salazar, falt, etter hele 41 år. Revolusjonen som gjorde dette mulig kalles Nellikrevolusjonen og er den minst blodige revolusjonen noen sinne: kun fire personer ble drept da innbyggerne klarte å overbevise de militære (Salazars styrker) om å overgi seg ved hjelp av nellikblomster istedenfor våpen.

Nok historietime her! Etter rusleturen ble det frokost på Starbucks før jeg gikk tilbake til hostellet for å hente bagasje og sette snuten mot flyplassen og endelig: BRASIL!

– Guro

Legg igjen en kommentar

