Sa noen portvin?

Hei igjen!

Nå er det virkelig lenge siden sist. Det er godt dette bare er en reiseblogg og at jeg har oppholdt meg i Norge det siste året. Jeg var riktignok i både Colombia, Brasil, Kroatia og Bosnia-Hercegovina i sommer, men det var litt for korte turer til at det kunne bli noe særlig blogging om det.

Det som derimot skal bli verdt å blogge om er det kommende semesteret! Det skal nemlig tilbringes i Porto, Portugals nest største by og portvinens hjemby. Porto ligger en 3-timers togtur nord for Lisboa og har ca 240 000 innbyggere. Det er altså ikke en storby det er snakk om, men hva kan man egentlig forvente av et land med 10 millioner innbyggere? Jeg tenker det blir deilig å være i en litt liten by. For å sammenligne med de byene jeg har bodd i før, så er det jo ca 1/3 av Oslos befolkning eller dobbelt så mange som i Curicó, der jeg bodde i Chile. Ellers er Salvador i Brasil en kjempe i forhold med sine 3 millioner. Vel, nok om det. Her er et bilde fra Porto:

Porto LP
Dom Luís I-broen i Porto (foto: Lonely Planet)

Jeg skal studere ved Universitetet i Porto (UP heretter), som er et av Portugals beste universiteter. Det var også Portugals største frem til i fjor, da to universiteter i Lisboa slo seg sammen. Jeg skal ta fem fag der nede og jeg gleder meg veldig til alle sammen faktisk! Det blir spansk, engelsk, oversettelse fra portugisisk til engelsk, interkulturell kommunikasjon og portugisiske dialekter. I Norge studerer jeg portugisisk ved UiO, så selv om dette er en (litt, i hvert fall) salig blanding, så får jeg det mest sannsynlig innpasset i bachelorgraden min. To av fagene har jeg allerede fått godkjent som ett av fordypningsemnene i portugisisk, så jeg er veldig fornøyd med det og den hjelpen jeg har fått på Blindern!

Så vidt jeg vet er jeg den eneste som reiser til UP fra mitt fakultet ved UiO, noe jeg syns er veldig greit. Et helt nytt miljø med helt nye mennesker passer meg perfekt! Jeg drar til UP på Erasmusutveksling, så det er nok en del studenter fra andre land i Europa der også. Først og fremst drar jeg til Porto for å bli bedre i europeisk portugisisk, men etter det flere har fortalt meg kommer nok engelsken min til å forbedre seg minst like mye, hehe!

Når vi først er inne på dette med språk, så syns jeg det er viktig å trekke fram at europeisk portugisisk er veldig ulikt brasiliansk portugisisk. De som underviser i portugisisk ved Universitetet i Oslo er alle portugisere eller har studert portugisisk i Portugal, så for meg som bodde i Brasil i fjor var dette en veldig stor overgang. Plutselig kunne jeg ikke portugisisk allikevel! Det har heldigvis gått seg til, men jeg ble så lei av å bruke første halvdelen av timene på å innstille hodet på denne merkelig dialekten (hehe), så jeg tenkte at det var like greit å lære seg det ordentlig en gang for alle. Så her sitter jeg da, med flybilletter til Portugal om litt over en måned.

Jeg skal prøve å være en god blogger under oppholdet mitt i Porto, men vi vet jo alle hvordan det pleier å gå: først blogger man hver dag i to uker og så blir det et innlegg annenhver måned etter det. Nå før jeg drar har jeg tenkt å skrive litt om søknadsprosessen og de nye kravene for Erasmus-studenter som gjelder fra 2015, samt om mine egne forberedelser utover disse.

Dette blir første gang jeg bor i et annet land i Europa og jeg ser veldig fram til det! Jeg tror det blir spennende, men også veldig annerledes fra Latin-Amerika, selv om det er mange likheter i kulturene. Det er vel egentlig ikke bra å ha mange forventninger, men jeg kan jo ikke unngå å ha noen tanker om hvordan det kommer til å bli. De tre tingene jeg gleder meg mest til er å snakke masse portugisisk, å kunne le av hva som er typisk portugisisk og utforske en helt ny by. Jeg foretrekker å fokusere på positive forventninger, men hvis jeg skal si tre ting jeg gruer meg til, vil det være å ikke forstå så mye i starten, å måtte lese mye mer enn det jeg er vant til og bli vant til en helt annen studiehverdag med obligatorisk oppmøte etc. Jeg tror vi er ganske bortskjemte med så mange fag uten obligatorisk oppmøte på UiO.

Vel, nå skal jeg avslutte før dette blir altfor langt. Jeg gleder meg til å blogge igjen og til å dele litt av livet mitt i Porto med dere. Vi skrives plutselig!

– Guro

Legg igjen en kommentar

