Projeto TAMAR

IMAG0407Dette er inngangen til Projeto TAMAR i Praia do Forte (med Rodrigo)

Projeto TAMAR (Tartarugas Marinhas) er et internasjonalt anerkjent prosjekt som jobber med forskning på og vern om de fem utrydningstruede skilpaddeartene de har her i Brasil. Det ble grunnlagt i 1980 og har derfor lang erfaring med det arbeidet de gjør. I dag har de 23 baser i 9 ulike stater og beskytter ca 1100 km kyst i tillegg til øyområder. På dette kartet kan dere se hvor i Brasil TAMAR har forsknings- og besøkssentre:

Jeg besøkte senteret som ligger i Praia do Forte, så hvis dere finner det på kartet så får dere også en idé om hvor i Brasil jeg faktisk befinner meg i og med at jeg bor kun to timer i bil unna det senteret. Tror ikke alle er helt sikre på hvor jeg bor nemlig, hehe!

Grunnen til at TAMAR har hatt så stor suksess er at det er et samarbeid mellom staten og en frivillig organisasjon. Deres hovedsponsor her i Brasil er PetroBras, men de støttes også av mange andre nasjonale og internasjonale selskaper. Allikevel er det den hjelpen de får fra innbyggerne i de små kystsamfunnene som veier tyngst siden de er de som faktisk gjør arbeidet med å verne om skilpaddene enklere ved å utføre små ting som utgjør store forskjeller for skilpaddene. Her kommer noen bilder jeg tok med mobilen da vi var der:

IMAG0400

IMAG0397

IMAG0395

IMAG0394

IMAG0387

IMAG0384Superfotografen Laura (:IMAG0383

IMAG0404

Er ikke mobilkameraet mitt helt fantastisk? Jeg er helt i hundre! Det er jo nesten bedre enn det ordentlige kameraet mitt, hahaha!

– Guro

Legg igjen en kommentar

