Praia do Forte

Praia do Forte er en liten strandby i underkant av to timer nord for Salvador, dvs den delen av Salvador jeg bor i. Da vi dro dit, var vi en gruppe på ti personer fra skolen som reiste sammen: Lawrence, Rodrigo, Paul, Michelle,  Julia, Tatsu, Jorge, Laura, Joseph og meg. Som sagt tidligere (tror jeg) er alle her mer eller mindre en del eldre enn meg, men det er ikke noe problem i det hele tatt. Alle er så hyggelige, åpne, glade og herlige at aldersforskjellen er noe vi aldri tenker over. Dessuten tror alle vi blir kjent med at jeg minst er 25…hahaha!

Vel, tilbake til Praia do Forte, her kommer noen bilder:

IMG_5485Fredagen ankom vi sent på ettermiddagen, akkurat i tide for solnedgangenIMG_5487Nydelig strandIMG_5490Lau /Lawrence (USA) og Laura (Colombia)IMG_5496Jorge (Spania) og Rodrigo (Venezuela) klare for middag!IMG_5498Laura (Colombia) og meg (Norge, høhø)IMG_5499Joseph (Irland), Tatsu (Japan), Michelle (USA), Paul (USA), Lau (USA) og Julia (USA)IMG_5510Caipifruta (caipirinha med annen frukt enn sitron) med maracujá, en frukt som minner om pasjonsfrukt inni, men utapå er den gul og den er mye større!IMG_5511Kunst…IMG_5512Vår elskede caipirinha!IMG_5522Lau og RodrigoIMG_5527Joseph og Laura

Etter middag gikk vi videre nedover hovedgata og fant en restaurant hvor de hadde live musikk, så vi ble der en stund, drakk et par caipirinhaer, snakket og slappet av:IMG_5542Bandet på restauranten.

Etterpå fikk vi vite at det var en bar med live musikk og stort dansegulv med gratis inngang på fredager, så resten av natta ble tilbrakt der. Jeg lærte blant annet å danse litt forró, men den kunnskapen har for lengst forsvunnet. Dansing er ikke min sterkeste side for å si det sånn, men jeg klarer meg (ifølge mine brasilianske venner, som jeg velger å tro på).

Etter den første kvelden hadde jeg ikke mer batteri på kameraet…Typisk meg å glemme å lade det før en sånn fantastisk tur, men batteriet varer såpass lenge at å lade det er noe jeg gjør svært sjelden, noe som igjen gjør at jeg glemmer å sjekke om jeg har lavt batteri.

Lørdagen sto vi opp tidlig fordi vi skulle til Imbassaí, en annen strandlandsby ca 10 km nord for Praia do Forte. Vi hadde fått oss en ny venn på fredagen som dro med oss og han visste alt mulig om fine steder der. Først var vi et par timer på stranda i Imbassaí før vi dro enda 10 km lenger nord til en landsby som heter Santo Antônio. Der hadde de en restaurant hvor vi spiste en himmelsk mariscada. Det er en moqueca (nevnt tidligere her på bloggen: en slags gryterett bestående av tomat, sitron, paprika, vårløk, løk, hvitløk, koriander, kokosmelk, dendê-olje, olivenolje og det du måtte ønske av fisk/skalldyr/egg etc.) med mange ulike typer skalldyr og det varierer etter hva restauranten har der og da. Den vi spiste hadde hummer, scampi, fisk og små blåskjell (mine skalldyrkunnskaper er dessverre litt begrenset). Etter å ha spist oss overmette på mariscada tok vår nye venn oss til noen sanddyner ved havet og der sov vi en times tid under palmene før vi satte kursen mot Praia do Forte igjen. En FANTASTISK dag! På kvelden gikk vi bare ut for å spise middag og var tidlig tilbake på hotellet fordi alle var så slitne etter utflukten.

På søndagen var vi tidlig oppe alle sammen. Rodrigo, Laura og jeg ville besøke skilpaddesenteret Projeto Tamar, så vi var der da de åpnet kl 9. Det var et ganske lite område og ikke så mange skilpadder som jeg hadde forventet, men jeg leste en del om både skilpadder, prosjekter/sentre de har over hele den brasilianske kysten og om den brasilianske kysten generelt. Jeg lærte faktisk at det fyret som er kun 10-15 minutters gange fra leiligheten vår her i Barra (bydelen jeg bor i her i Salvador) var det første fyret på hele kontinentet da det ble bygget i 1698… fun fact!

Etter skilpaddesenteret dro vi på stranda der vi møtte alle de andre. Det var strålende sol og helt blå himmel, og vi badet, solte oss, bablet (som vanlig har vi store problemer med å holde kjeft, selv på portugisisk!) og bare slappet av. Vi måtte dessverre tilbake til hotellet relativt tidlig for å dra hjem igjen til Salvador før søndagsrushet, men det var en herlig dag allikevel! Her er noen mobilbilder fra stranda:

IMAG0414

IMAG0413

IMAG0412

IMAG0411

IMAG0408

IMAG0418

Jeg skal skrive et innlegg med bilder fra Projeto Tamar (skilpaddesenteret) senere. Denne uka har jeg masse tid til å blogge siden jeg er den eneste eleven i «klassen» min, noe som medfører at jeg kun har to timer portugisisk om dagen. Etter skolens logikk lærer man nemlig like mye på fire gruppetimer som på to privattimer, noe jeg syns er helt naturlig. Jeg tror faktisk jeg kommer til å lære mer nå siden vi kan fokusere kun på det jeg trenger å jobbe med.

Até mais!

– Guro

Legg igjen en kommentar

