De første dagene i Salvador

Olá!
Jeg har nå vært her et par dager, men jeg har ennå ikke hatt tid eller energi til å blogge. Først vil jeg fortelle litt om de første dagene mine her i Brasil og Salvador. Jeg kom til São Paulo torsdag ettermiddag og overnattet på et hotell i nærheten av flyplassen. Dagen etter fløy jeg videre til Salvador som ligger nordøst i Brasil og er byen jeg skal bo i de neste to, kanskje tre, månedene. På flyplassen ble jeg hentet svarte en dom heter Arthur og dommer sønnen til en av de som etablerte skolen jeg går på. Han var veldig hyggelig og vi småpratet (på engelsk) hele veien til leiligheten jeg bor i. Der ble jeg tatt imot av Cida, vertsmoren min, som fortalte meg hvordan de gjør ting her i huset og viste meg litt rundt.

De jeg bor med er Cida, Pamela (datteren til Cida) og Juliana, en annen jente fra skolen min. Den dagen jeg kom var det også en annen jente her som het Judith og var fra Tyskland. Da jeg holdt på å pakke ut, kom hun inn på rommet mitt og lurte på om jeg trengte hjelp til noe. Så etterpå gikk vi på butikken der hun hjalp meg med å finne alt jeg trengte for å spise de første dagene. På kvelden gikk vi ut for å spise med noen venninner av henne som også var fra skolen, Beatrice (Italia), Elisa (Italia) og Clara (Tyskland). Vi dro til en bydel som heter Rio Vermelho og som er kjent for god bahiansk mat. Der prøvde jeg moqueca for første gang og det var utrolig godt! Moqueca er en slags gryte med tomat, løk og det du måtte ønske av fisk, reker eller annet søvl (haha, far!). Jeg prøvde også den veldig berømte brasilianske drinken caipirinha som lages av sitron, rom og sukker og den er så herlig! Vi hadde en veldig hyggelig kveld som vi avsluttet på en bar i nærheten av leiligheten hjemme i Barra. Barra er nabolaget/bydelen hvor de fleste som går på skolen bor i og med at skolen også ligger her.

Lørdag hadde jeg bestemt meg for å bare være hjemme, slappe av og lese litt portugisisk. Både fordi jeg var sliten og fordi jeg ikke følte at jeg visste nok om byen til å gå ut alene. Judith dro herfra natt til lørdag, så jeg var litt alene akkurat da, hehe. Det endte med at jeg leste portugisisk i over åtte timer, noe jeg forresten har fått veldig god nytte av i ettertid! På kvelden møtte jeg Beatrice, Elisa og Clara igjen, denne gangen for å dra til en annen bydel som heter Pelourinho. Det er gamlebyen her i Salvador og det var veldig fint der. Vi dro dit fordi det var Jorge Amados (brasiliansk forfatter) bursdag og det var en slags konsert foran museet hans. I tillegg ville Elisa kjøpe noen gaver siden hun dro hjem på mandag. Vi gikk bare litt rundt, spiste en lett middag og jeg fikk kjøpt noen postkort. Denne gangen prøvde jeg noe nytt brasiliansk, nemlig bijus. Det er en litt tjukk lefse laget av et rart mel med det du måtte ønske inni. Jeg bestilte med kylling og det var helt greit. Ikke spesielt godt, ikke spesielt vondt. Veldig tørt bare. Senere tok vi bussen (vi tar alltid bussen når vi drar til andre bydeler) hjem igjen og avsluttet igjen kvelden på en av barene her i Barra. Med caipirinha selvfølgelig!

Søndag dro jeg på stranda med Clara. Det var veldig deilig, men jeg kjente at to timer var nok til å begynne med. På kvelden møtte jeg Beatrice og Elisa for å spise middag. Denne gangen prøvde Beatrice og jeg acarajé, en annen berømt bahiansk rett. Det er små boller laget av bønnemel og stekt i dendêolje. Det er en veldig kraftig palmeolje som brukes i all bahiansk mat i tillegg til kokosmelk. Acarajé serveres med en slags dipp som jeg ikke vet hva var, den var bare okergul i fargen, og med en slags blanding av grønnsaker i veldig små biter. I tillegg får du fisk, reker eller annet søvl. Det var helt ok, men senere da jeg snakket med Juliana, fortalte hun at de har veldig god acarajé i Rio Vermelho, så vi skal dra dit en annen dag. Når sant skal sies er jeg ikke så opptatt av det siden en liten acarajé har tusen kalorier. De er på størrelse med kjøttkaker, så det er ganske heftig, hehe! Men jeg skal prøve den som Juliana sa at var bra før jeg drar herfra, det er helt sikkert!

Jeg har dessverre ikke tatt noen bilder her ennå, fordi jeg aldri går med verken mobil eller kamera i frykt for å bli ranet. Det er egentlig ikke noe farlig her i Barra hvor jeg bor, men Clara ble dessverre ranet på stranda på mandag, så jeg har vært litt paranoid de siste dagene. På stranda har jeg vanligvis bare med meg håndkle og lesestoff eller skolebøker i tillegg til max 5 reais (15 kroner), så det er null stress hvis jeg blir ranet der. Dessuten er jeg alltid sammen med andre, så jeg har aldri følt meg utrygg i det hele tatt. Jeg har til og med blitt vant til ropingen og lydene til mennene på gata, haha!

Ok, nå avslutter jeg. Jeg er så trøtt! Snakkes en annen dag 🙂

– Guro

One thought on “De første dagene i Salvador

Legg igjen en kommentar

